25 ژوئیه 2023- به گفته ی محققان، ورزش در تعطیلات آخر هفته، فوایدی مشابه با ورزش منظم برای سلامت قلب دارد.

یک مطالعه در مقیاس بزرگ نشان داده است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در این "جنگجویان آخر هفته" به طور قابل توجهی کاهش می یابد، حتی اگر رژیم های ورزشی آنها فقط در دو روز آخر هفته فشرده شود.

محققان بیمارستان عمومی ماساچوست دریافتند که ورزش فشرده دو بار در هفته، خطر حمله قلبی را تا 27 درصد کاهش می دهد. برای کسانی که به طور منظم ورزش می کنند، این رقم 35 درصد است.

ورزش به این روش به پیشگیری از نارسایی قلبی، سکته مغزی و ضربان قلب نامنظم نیز کمک می کند.

دکتر پاتریک الینور، از بیمارستان عمومی ماساچوست، بوستون، گفت: یافته های ما نشان می دهد که مداخلات برای افزایش فعالیت بدنی، حتی زمانی که در یک یا دو روز در هفته خلاصه شود، ممکن است نتایج قلبی عروقی را بهبود بخشد.

محققان گفتند که این یافته ها برای افرادی که ممکن است به دلیل تعهدات خانوادگی و کاری در طول هفته ی کاری زمانی برای ورزش کردن نداشته باشند، مفید است.

متخصصان بهداشت توصیه می کنند که بزرگسالان یا 150 دقیقه ورزش متوسط در هفته یا 75 دقیقه ورزش شدید یا فشرده در هفته انجام دهند.

تیم تحقیقاتی ماساچوست داده‌های تقریباً 90هزار نفر را در Biobank بریتانیا مورد بررسی قرار دادند که در آن شرکت‌کنندگان به مدت یک هفته از دستگاه‌های شتاب‌سنج مچ دست استفاده می‌کردند. شرکت کنندگان در مطالعه به طور متوسط بیش از شش سال تحت نظر قرار گرفتند.

یافته های کلیدی آنها عبارت بود از:

· خطر سکته مغزی در جنگجویان آخر هفته و کسانی که به طور منظم ورزش می کردند، به ترتیب 21% و 17% کاهش یافت.

· جنگجویان آخر هفته و کسانی که به طور منظم ورزش می کردند، همچنین خطر ضربان قلب نامنظم خود را به ترتیب 22% و 19% کاهش دادند.

این الگوی « جنگجوی آخر هفته » برای بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان اعمال شد که نشان می‌دهد این روش تمرین چقدر رایج است.

محققان همچنین دریافتند که تعداد آسیب‌های اسکلتی- عضلانی در هر دو گروه از افراد فعال مشابه است، و این ایده که انفجارهای انرژی که در «جنگجویان آخر هفته» دیده می‌شود ممکن است خطر این نوع آسیب‌ها را افزایش دهد را از بین می‌برد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2023/jul/working-out-at-weekends-as-effective-as-daily-exercise-for-heart-health.html